از داغ‌شدن بحث آقازادگی تا هدر رفتن بودجه میلیاردی فیلم‌ها

خبرگزاری ایرنا :

به گزارش ایرنا، با قرمز شدن وضع کرونایی شهر تهران، اعمال پروتکل‌های بهداشتی در جریان برگزاری جشنواره فیلم فجر به شکل جدی‌تری دنبال می‌شود. قراردادن غرفه ویژه تست پزشکی و حضور پزشک مختصص در محوطه برگزاری نمایش، نظارت دقیق بر سالن نشست و نمایش‌فیلم‌ها و جلوگیری از ورود و حضور افراد بدون ماسک، تغییر سالن نشست رسانه‌ای از یک سالن کوچک در طبقه زیرین به سالن اصلی همایش‌های میلاد، ممانعت از ورود عکاسان خبری غیر از خبرگزاری‌های رسمی و نظارت سخت‌گیرانه بر ورود و خروج افرادی که در خانه جشنواره حضور پیدا می‌کنند از جمله تمهیدات جدید و جدی ستاد برگزاری جشنواره فیلم فجر در ۵ روز نخست برگزاری آن بوده است.

پس از برخی شایعات و شبهات مجازی درباره اعلام آرای مردمی جشنواره چهلم فیلم فجر، روزگذشته نتیجه آرای مردمی آثار به نمایش درآمده در استان تهران تا ۱۵ بهمن اعلام شد. به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی جشنواره، با توجه به آخرین آمار آرای مردمی در استان تهران، پنج فیلم پیشتاز آرای مردمی از روز آغاز جشنواره تا ۱۲ ظهر روز ۱۵ بهمن، از مجموع ۲۰۶٫۴۱۵ بلیت فروش رفته در این استان به شرح زیر است: ۱ملاقات خصوصی، به کارگردانی امید شمس، ۲موقعیت مهدی به کارگردانی هادی‌ حجازی‌فر و تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد، ۳علف‌زار به کارگردانی کاظم دانشی و تهیه‌کنندگی بهرام رادان، ۴ شادروان به کارگردانی حسین نمازی و تهیه‌کنندگی عباس نادران، ۵مرد بازنده به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی امیر بنان و کامران حجازی. حضور سه فیلم ملاقات خصوصی، علف‌زار و مردبازنده در لیست مورد توجه منتقدان و مردمی نیز از نزدیک‌بودن نگاه و آرای مردمی به منتقدان و اهالی رسانه حکایت دارد و اقبال مردمی به فیلم کمیک شادروان نیز نشان از استقبال مردم از فیلم‌های طنز دارد. لازم به یادآوری است که فیلم موقعیت مهدی هنوز در سالن میلاد و اهالی رسانه‌ به نمایش در نیامده است.

دبیر جشنواره، به خانه برگشت

حضور مسعود نقاش‌زاده به عنوان دبیر جشنواره چهلم‌فیلم فجر در روز پنجم جشنواره، از دیگر حاشیه‌های خبرساز این روز بود؛ (نقاش‌زاده به دلیل ابتلا به کرونا ۴ روز نخست جشنواره چهلم فیلم فجر را از دست داده بود). نقاش‌زاده به محض ورود به خانه جشنواره با سوالات متعدد خبرنگاران در محوطه جشنواره مواجه شد.

وی در گفت گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره انتقادات شکل گرفته درباره حضور فیلم‌های ضعیف در جشنواره و معیارهای هیات انتخاب برای حضور این فیلم‌ها توضیح داد: تا این اندازه که من در گفت و گو با هیات انتخاب در جریان جزییات قرار گرفتم، برایشان بسیار مهم بود که تنوع ژانر و گونه‌های مختلف در فیلم‌های جشنواره حضور داشته باشد. طبیعی است که همه این فیلم‌ها از لحاظ کیفی یکسان نباشند و  در برخی از ژانرها ما به اندازه کافی مهارت و توانایی پیدا نکرده باشیم زیرا در طی این سال‌ها فیلم ارزشی و اکشن کم ساختیم، اما در مجموع هیات انتخاب با توجه به همه فیلم‌هایی که دیدند و انتخاب کردند، فکر می‌کنم انتخابشان قابل دفاع است و از لحاظ تنوع ژانر در سینمای ایران می‌شود به آنها اعتماد کرد.

بی‌مادر فیلم سانس نخست جشنواره در روز پنجم بود که بازخوردهای اولیه فیلم از نارضایتی منتقدین و اهالی رسانه حکایت دارد و حتی برخی از منتقدین نیز در جداول‌ ارزشگذاری‌، بی‌مادر را جزو فیلم‌های ضعیف و بی‌ارزش طبقه‌بندی کردند. یکی دیگر از حاشیه‌های در این مورد، به موضوع و پرداخت سوژه رحم اجاره‌ای بود که در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از فیلم‌سازان داستانی و مستند بوده است. نگاه برخی اهالی رسانه‌ به این سوژه به نحوی  بود که برخی فیلم‌ را سفارشی و در جهت سیاست‌های دولت برای فرزندآوری اعلام کردند، موضوعی که از سوی سیدمرتضی‌فاطمی کارگردان و نویسنده فیلم رد شد. فاطمی از اهالی رسانه و برنامه‌سازان تلویزون است که نخستین فیلم سینمایی اش را امسال در جایگاه نویسنده و کارگردان به نمایش درآورد.

فیلم دوم روز پنجم جشنواره، دومین فیلم منیر قیدی کارگردان ویلایی‌ها بود که همانند فیلم اول در گونه دفاع مقدس ساخته شده است. دسته دختران فیلمی با جلوه‌های ویژه سنگین و از جمله آثار بیگ‌پروداکشن جشنواره امسال و سینمای دفاع مقدس به شمار می‌آید که روایتی دراماتیک از روزهای سقوط خرمشهر در سال ۱۳۵۹ را به نمایش گذاشته است.

هزینه ۲۰ میلیاردی تولید فیلم از سوالاتی بود که یکی از خبرنگاران در جریان برگزاری نشست رسانه‌ای فیلم از سازندگان پرسید که بدون هیچ پاسخی از سازندگان مبنی بر تایید یا رد این ادعا روبرو شد به طور کلی، برخورد سرد وبیان کنایه‌آمیز و کوتاه سوالات تئوسط منیر قیدی از جمله انتقاداتی بود که از سوی اهالی رسانه به وی ابراز شد و در فضای مجازی نیز بازتاب پیدا کرد. بازخورد منتقدان به فیلم قیدی نیز متفاوت بود، عده‌ای به جهت تلاش‌های یک فیلمساز زن در ترسیم موقیعت جنگی و تمهیدات بصری و همچنین محتوای ارزشی فیلم، دسته‌دختران را ستودند در مقابل، طیفی از اهالی‌رسانه نیز با اشاره به فضاسازی سخت فیلم، از وجوه دراماتیک فیلم انتقاد کردند و فیلم را فاقد قصه منسجم و سرشار از سانتی‌مانتالیسم و اغراق خواندند.

فیلم‌های مغضوب جشنواره به عدد ۳ رسید

نمایش فیلم بی‌مادر که از نگاه اهالی رسانه‌ از جمله فیلم‌های ضعیف جشنواره چهلم فیلم فجر بود باعث شکل‌گیری موج جدید انتقادات به هیات انتخاب شد پیش از این، نمایش فیلم لایه‌های دروغ ساخته رامین سهراب و ماهان ساخته حمید شاه‌حاتمی، نخستین جرقه‌های انتقاد از هیات انتخاب را روشن کرد و روزگذشته و نمایش فیلم بی‌مادر موج جدیدی از هجمه‌ها علیه هیات انتخاب جشنواره را به وجود آورد. منتقدین مشکلات ساختاری و نبود حداقل کیفیت در این فیلم‌ها را دلیل انتقاد از این سه فیلم عنوان کردند و علاوه بر نکوهش هیات‌داوران برای حضور این گونه فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر، نهادهای دولتی را برای سرمایه‌گذاری در چنین فیلم‌هایی مورد نقد و نکوهش قراردادند.

 بحث آقازادگی دیگر موضوعی بود که با نمایش فیلم نه چندان موفق بی‌مادر در جشنواره فیلم فجر  و از سوی برخی منتقدان مطرح شد. «سیدمرتضی فاطمی» کارگردان و نویسنده این فیلم، فرزند سیدعباس فاطمی و از مدیران باسابقه صداو سیما است که امسال در جایگاه یک فیلم اولی در جشنواره حضور داشت. به جز فاطمی، ۴ فیلم اولی دیگر نیز در جشنواره حضور داشتند که فرزند یکی از چهره‌های سرشناس فرهنگی یا سیاسی کشور هستند؛ یوسف حاتمی کیا، فرزند ابراهیم حاتمی کیا با فیلم شب طلایی، حمید شاه حاتمی فرزند علی شاه حاتمی با فیلم ماهان، علی حضرتی فرزند الیاس حضرتی نماینده سابق مجلس با فیلم شهرک، عباس نادران فرزند الیاس نادران نماینده سابق مجلس که تهیه کننده فیلم شادروان است، از دیگر چهره‌هایی هستند که از ابتدای جشنواره و به دلیل نسبت سببی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفتند.

از داغ‌شدن بحث آقازادگی تا هدر رفتن بودجه میلیاردی فیلم‌ها